Doorgaan naar hoofdcontent

Vliegen en meer

Goed. Ik had dus dat voornemen om te gaan bloggen. Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te kunnen zien dat het tot nu toe maar bij 1 blog is gebleven. Gelukkig houden jullie je een beetje koest en voel ik van jullie uit totaal geen druk om wat letters de ether in te knallen. Dank daarvoor!

Vandaag is het ongeveer een maand nadat de arts mij verteld heeft dat die stoot pillen bij mij niets doen. Nu wist ik al langer dat ik niet meer beter word, maar als zo'n arts je dat nog een keer vertelt op een artsenmanier, weet je dat het einde naar voren geschoven wordt.
Daar heb ik nu zo'n vier weken over na kunnen denken en dat is een vreemd besef. Helemaal omdat ik me nu gewoon goed voel, ik alles wel zo'n beetje kan doen en laten wat ik wil en buiten (bijna) elke dag de zon schijnt!
Inmiddels heb ik alweer drie chemokuren gekregen (ik hang de komende maanden elke donderdag aan het infuus) en heb ik alweer het één en ander beleefd. Ik heb het idee dat zolang ik aan de chemo zit, ik leef. Dat klinkt gek hè? Maar dan word ik in ieder geval behandeld. Wat er na deze chemosessies (ik denk 6 maanden in totaal) gebeurt, weet ik niet. En daar vrees ik een beetje voor. Toch ga ik dat nu nog niet aan de arts vragen. Hoe kan je nou antwoord geven op een vraag wat er over een half jaar gebeurt?! Inmiddels heb ik geleerd een soort van bij de dag te leven en me niet elke keer af te vragen wat er gebeurt bij "wat als" en "als dan". Verspilde moeite, verspilde energie. Zonde! Het loopt altijd anders dan je denkt!

Uiteraard heb ik me de afgelopen vier weken ook nog met leuke dingen bezig gehouden. Zo fietsten m'n moeder (75 jaar!) en ik zes dagen door Friesland en sliepen we bij particulieren die aangesloten waren bij Stichting Vrienden op de Fiets. Wat een fantastisch concept! Wat hebben we leuke mensen ontmoet en bijzondere verhalen gedeeld! Grappig genoeg logeerden we in deze dagen op drie adressen waar (voormalige) leraren woonden. Blijkbaar moet je een bepaald type mens zijn om mee te doen aan dit concept.
Even was ik deze dagen niet ziek. Wat niet wegneemt dat ik er al fietsend toch aardig mee bezig was. M'n moeder was zo lief om mij alle ruimte te geven het er wel of niet over te hebben. Zij heeft het onderwerp nooit aangesneden. Ik vind dat knap!
Toen we twee jaar geleden samen een week in Drenthe fietsten, viel het afscheid van elkaar ons beide zwaar. Ook toen hadden we een bijzondere week beleefd. M'n moeder zei later dat ze toen het gevoel had dat ons iets naars te wachten stond. En wat bleek, door een "gekkigheidje" van mijn kant hebben we onze fietsvakantie een jaar uit moeten stellen.... Het zal niemand verbazen dat er bij het afscheid deze keer nóg dikkere tranen en tuiten waren. Maar volgend jaar gaan we weer! Ik heb de bandjes al opgepompt! :-)

Door mijn ziekte heb ik kennis gemaakt met Stichting Olijf (een stichting die de belangen behartigt van vrouwen met gynaecologische kanker). Vorig jaar verscheen op hun website een oproep om mee te doen aan hun nieuwe campagne. Nou, voor iemand die graag allemaal dingen wil beleven was een positieve reactie zo geplaatst.
Vorig weekend was de "fotoshoot". Ik plaats dit tussen aanhalingstekens omdat de shoot op zich niet veel voorstelde. De bedoeling was om mij in het middelpunt van allerlei bewegende mensen te plaatsen. Ik moest stil staan in de zogenaamde Olijf-houding (handen gekruist voor de onderbuik). Mij leek het leuk om voor die bewegende mensen fietsers te gebruiken van onze eigen stam"kroeg": de Maximus Brouwerij in Leidsche Rijn. Elke zondagochtend hèt verzamelpunt voor alle fietsliefhebbers uit de omgeving. Een paar vrijwiligers waren dan ook zo gevonden. Na, voor mijn gevoel, zo'n 10 foto's was fotograaf Wim al tevreden!
Al eerder had ik een uur aan de telefoon gehangen met Karin die mijn afgelopen twee jaar moest verwoorden in 1,5 A4-tje. Ga er maar aanstaan...
Toch kwam het mij o zo bekende verhaal, dat nu zwart op wit stond, behoorlijk bij me binnen. Best raar om te merken. Het zal ook raar zijn om mijn verhaal straks op de site te zien staan. Maarja, als niemand het doet...

Afgelopen zondag had ik een heuse feestdag. Laten we zeggen dat het een cadeautje was. Ondanks het feit dat het draaide om het cadeautje dat ik Bas vorig jaar op zijn verjaardag gaf. Namelijk een vlucht in een zweefvliegtuig. Wat was het een fantastische dag om te zweefvliegen! Goed temperatuurtje en bijna onbewolkt! Naar mijn idee ideaal.
We gingen beide vliegen, maar ik mocht als eerste. Het opstijgen met de lier vond ik achteraf gezien nog het indrukwekkendst, want als de lier loslaat heb je het gevoel dat je over een heuveltje gaat. Voor mijn angstige "oeh's" en "aah's" heb ik me maar even verontschuldigd. Piloot Erik kon er wel om lachen en stelde me gerust. Daarna kon het grote genieten beginnen. Erik was na zo'n 800 vluchten een kei in het vinden van thermiek. En zo zweefden we dik een half uur in de lucht als een vogel. Ik had verwacht dat het boven muisstil zou zijn, maar dat was niet zo. Toch was het erg rustgevend en ontspannend. Het zou zo een hobby van me kunnen worden. Ik vond het súper!! Wat een ervaring en wat een uitzichten!! Een cadeautje vond ik het.
Bas was uiteindelijk een mindere geluksvogel. Hij zweefde maar een kwartier boven de natuur van Dalfsen. Tsja, dan moeten we nog maar een keer hè? Of heeft iemand nog een ander leuk idee? De helikopter, luchtballon en het watervliegtuig kunnen we al afstrepen. Misschien een onderzeeër? Zou dat ergens kunnen??

Gelukkig is het dus (nog) niet allemaal kommer en kwel wat de klok slaat. Helaas is het Monster wel altijd bij me als ik naar bed ga en als ik opsta. Ja, en ook als ik boodschappen doe en ik aangesproken word door een jongen die me een abonnement aan wil "smeren" voor een krant. Hoe wimpel ik dat netjes af zonder hem te shockeren met het feit dat ik ongeneeslijk ziek ben? Wat heeft een tweejarig abonnement dan voor zin? Pas als je er op zo'n manier mee geconfronteerd wordt, ga je over zulke dingen nadenken. En wat als straks het abonnement van m'n telefoon afloopt? Misschien moet ik het motto "ach, dat zien we dan wel weer" erin houden. Zo heb ik de afgelopen twee jaar ook geleefd en dat is best te doen. Let's take it step by step.










Reacties

  1. Lieve Nynke ik vind je een hele sterke vrouw zoals je dit allemaal opschrijft. Ik vind dat ook heel knap van je.
    Ik wens je ook heel veel sterkte toe en als je zo positief blijft gaat het zeker nog heel lang goed met je. Liefs Lenny en Wim.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nynke, wat een mooi, ontroerend en sterk verhaal. Ik wens jullie allebei alle geluk toe.

    Niels Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniet van elkaar en doe zo veel mogelijk leuke dingen. Het laatste stukje van je blog zet me aan het nadenken. Glimlach naar de abonnement verkoper en wimpel hem af zoals iedereen het zou doen. Wie koopt er nog kranten tegenwoordig? Ik kijk uit naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag lieve Nynke, zojuist heb ik je blog "ontdekt"
    Heb het met stijgende bewondering voor jou gelezen.
    Ik wens je alle kracht en sterkte toe die je zo nodig hebt.
    Met Bas en al je lieve familie en vrienden aan je zijde
    moet het lukken om er doorheen te gaan.
    Veel liefs van (zoals je me zelf altijd noemt) mamaTukker.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Laatste blog?/ verzoek

Ook nu is het weer lang geleden dat ik mijn laatste blog schreef. Ik ben vooral bezig geweest met “Dum vivimus vivamus” (zie mijn vorige blog). Zo zijn Bas en ik een weekje in Zweden geweest met de auto. Kort daarna zijn we met een grote groep naar de Alpen geweest, waar veel fietsvrienden de Marmotte (wielertocht) hebben gereden en ik vooral lekker buiten heb genoten van het gezelschap en het heeeeeeerlijke weer. Ohja, ben ik en passant ook nog met een parapent de Alpe d'Huez naar beneden gekomen!  Ons laatste uitje was een weekendje op een Blokhutboot en wat heb ik daarvan genoten!  Na het weekendje Blokhutboot en de lading chemo ranja die ik kort daarvoor kreeg, is het opeens snel achteruit gegaan met me. Het vocht in mijn buik was al snel weer terug.    Dit moest ik dus laten verwijderen omdat ik er last van had. In het ziekenhuis zagen ze ook nog hoge ontstekingswaarden in m'n bloed. Daarom “mocht” ik een paar dagen blijven en weer eens aan de antibiotica. Al m

Dum vivimus vivamus

We schrijven 29 maart 2018 en dus is het alweer 5 maanden geleden dat ik met die gekke bacterie in het ziekenhuis lag en dus net zo lang geleden dat ik m'n laatste blog schreef. In de tussentijd is er natuurlijk weer het nodige gebeurd in m'n leventje. Van eerste tot laatste keren, nieuwe mensen ontmoeten, oude liefdes ontmoeten (laat ik niet overdrijven, het ging maar om 1), m'n 45e verjaardag, concerten, etentjes. Ohja, er was ook nog iets met chemo.... Laat ik daar mee beginnen. Op 4 januari stroomde er voor de (derde) laatste keer een stoot chemisch afval m'n lichaam binnen. De bedoeling was om daarna zo lang mogelijk aan de immuuntherapie te gaan. Persoonlijk had ik er niet zoveel vertrouwen in (is een tè lang verhaal waarom), maar m'n oncoloog wèl, dus dan proberen we dat hè? Voor 5 april stond een CT-scan op de rol. Maar halverwege februari voelde ik weer het eea in m'n buik. Anderhalve maand wilde ik dus niet wachten. Gelukkig kon de scan naar voren

In de malle molen van het leven

" zinin, “life is good”, #mooi, #hilarisch, “geweldige avond!”, #energie, #chill! En zo komen er dagelijks nog veel meer updates en termen langs die niets aan de verbeelding overlaten: wat is mijn leven toch leuk, inspirerend, spannend, romantisch, betekenisvol en/of sociaal." Zo begon ik mijn faceookberichtje op 18 september 2015. Om als volgt verder te gaan: " Vaak genoeg heb ik ook zulke updates geplaatst van mijn leuke leven. Want dat had ik. Echt!! En daar zit je dan: relatie net naar de knoppen, huisdier dood, klant kwijtgeraakt, proefwerk slecht gemaakt of een andere situatie die niet echt in bovengenoemde termen omschreven kan worden. Heeft de rest van de wereld dan écht zo’n leuk(er) leven? Het zit in de menselijke aard om onze mate van geluksgevoel te vergelijken met personen om ons heen. Als je collega’s het slecht doen, voel jij je met je magere plusje best goed. Als de relatie van je beste vriend(in) net over is, is jouw leven zo slecht nog niet. Socia